Анализ на пазара на козметични продукти в Украйна
Украйна се явява голям пазар с около 40 млн. население, от които около 5 млн. са съсредоточени в столицата Киев, където съответно е и най-високият жизнен стандарт, респективно – най-голямата покупателна способност.
Преобладаващо населението на страната е от женски пол (около 86 мъже на 100 жени), което прави пазарът на козметични продукти още по-привлекателен. Всичко това същевременно води до засилена конкуренция от страна на чуждестранните производители, паралелно с местните.
Основни моменти и тенденции по отношение на козметичния отрасъл в Украйна:
- По-голямата част от вноса на козметични продукти от ЕС в Украйна е безмитен, съгласно Споразумението за Асоцииране между двете страни. На внесените продукти се начислява 20% ДДС.
За преобладаващата част от внасяната козметична продукция е необходим санитарен сертификат, който се издава от редица частни лаборатории в страната, а приблизителната му стойност е около 6000 укр. грвн (към 20.01.2021 г. курсът Евро/укр. грвн. е 1/34).
Освобождаването на стоката от украинската митница е почти немислимо без услугите на местен митнически брокер, чиято стойност е около 500 евро за стандартен 20 т камион. Конкретните параметри зависят от точния продукт и тарифен код.
- Украински институции, ангажирани с вноса на козметика в страната:
– Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів – https://dpss.gov.ua/
– Державна митна служба України – https://customs.gov.ua/en/
- Водещо международно събитие в сферата на козметиката в Украйна е изложението „InterCHARM“, в рамките на което се провежда и изложение „Pro Beauty Expo“, насочено към професионалното приложение на продуктите. Изложенията се провеждат в Международния изложбен център в Киев, обикновено през есента (септември – октомври). Мероприятието е едно от най-традиционните специализирани събития в столицата, като през изминалата 2020 г. бе от малкото, които не бяха отменени и се състояха „офлайн“.
- Пазарът на дребно на фармацевтични продукти в Украйна възлиза на близо 10 млрд. укр. грвн./на месец (към септември 2020 г.). Наблюдава се определена цикличност в рамките на последните няколко години на традиционен и постоянен ръст на пазара в рамките на календарната година, достигайки пикове към нейния край.
– Делът на козметичните продукти на фармацевтичния пазар в Украйна е ограничен, възлизащ на между 200 и 300 млн. укр. грвн./месечно.
– От месечната „фармацевтична кошница“ на украинския потребител традиционно между 3-3,5% е делът на козметичните продукти. Между 80-85% е на лекарствата.
– Средните потребителски цени на почти всички основни групи козметика са нараснали през последните 3 г., с изключение на категорията „Други почистващи средства за лице, шия и деколте“. Средният ръст на цените на основните категории е между 15-20% (септември 2020 г., сравнен със септември 2018 г.), като единствено при категориите „Средства за тяло“ и „Козметика против стареене“ се отбелязва ръст съответно от близо 40% и над 50%.
– Делът на закупуваната по-скъпа козметика на украинския пазар нараства през последните години, заемайки около 60% от „потребителската кошница на козметични продукти“. За сравнение делът на козметиката на средни и ниски цени – прогресивно намалява (с изключение на 2020 г., когато се наблюдава ръст и запазване на делът й от около 4%).
– Общата стойност на вносната козметика на пазара надвишава тази на украинската, като за последните години първата традиционно заема между 55% и 65% от пазара в страната (с изключение на периода февруари – юни 2020 г.). В количествено изражение украинската козметика преобладава на пазара, заемайки традицонно дял между 60-70% през последните 4 г.
– През септември 2020 г. пазарът на основните категории козметични продукти в Украйна е следният: „Козметични средства за здраве“ – 469 млн. грвн.; „Средства за устна хигиена“ – 445 млн. грвн.; „Детска козметика“ – 187 млн. грвн.; „Средства за тяло“ – 173 млн. грвн.; „Средства за интимна хигиена, лубриканти и др.“ – 167 млн. грвн.; „Средства за грижа за проблемна кожа“ – 158 млн. грвн.; „Други средства за грижа за лицето“ – 140 млн. грвн.; „Ефирни и др. масла“ – 107 млн. грвн.; „Шампоани“ – 103 млн. грвн.; „Козметика против стареене“ – 99 млн. грвн.
– По географско разпределение делът на пазара на козметични продукти в Украйна (по продажби) е водещ в гр. Киев – над 20%, като заедно с Киевска област – общият дял възлиза на близо 25,5% от пазара в страната. Одеска област е следващата с най-висок дял – близо 11%.
– Ориентировъчен рейтинг на основните дистрибутори на козметичния пазар в Украйна: „БаДМ ООО“ – Днепр; „Оптима-Фарм СП ООО“ – Киев; „Групмед ООО“ – Киев; „Вента ООО“ – Днепр; „Космед ЧАО“ – Киев; „СДМ-Фарма ООО“ – Киев; „ГРАНД ДИСТРИБЬЮШН СХИД ООО“ – Харьков; „Delta Medical Promotions“ – Швейцария; „Тема“ – Львов; „Аптека Биокон ООО“ – Киев; „Голден-Фарм ЧП“ – Киев; „Доминик 777“ – Винница; „Смарти Фемили ООО“ – Одесса; „Elfa Pharm“ – Польша; „Naturwaren“ – Германия.
– Рейтингът на аптечните вериги в направление козметика нарежда на първо място „Аптека-Магнолия ООО“ – Запорожие, с продажби за около 474 млн. грвн. за съответния месец. На второ и трето място се нареждат „Сириус – 95 ООО“ – Киев и „Гамма – 55 ЧФ“ – Харков, съответно с 233 млн. грвн. и 219 млн. грвн.
- През 2020 г. в Украйна се наблюдава съществена промяна в потребителските нагласи и поведение спрямо козметичните продукти, вследствие на Ковид-пандемията. Отчетливо спада употребата на продукти от типа „за забързано ежедневие“, за сметка на „повече време за собствена грижа“. Все повече потребители сами в домашни условия извършват дейности като маникюр/педикюр, подстригване, обезкосмяване и др.
Ковид-обстановката води до съществен ръст на търсенето на дезинфектанти и препарати за миене на ръце. Тези процеси на свой ред обуславят засилено търсене на овлажнители/лосиони/кремове за ръце. При проведена анкета 65% от анкетираните са заявили, че мият ръцете си по-често отпреди пандемита, 26% се оплакват от суха кожа на ръцете, 29% изявяват намерения да ползват препарати срещу суха кожа на ръцете.
Наблюдава се драстичен спад на търсенето на продукти за бръснене, такива за грижа за косата и устна хигиена (последните 2 категории постепенно се възстановяват). Отчита се ръст на търсенето на средства за хигиена на тялото и грижа за кожата.
Към август 2020 г. най-съществен ръст на продажбите в Украйна имат компаниите EVYAP (19,4% ръст), GSK (15,5%) и SPLAT (15,3%) и Johnson & Johnson (12,6%).
Над половината от анкетираните потребители (58%) комбинират онлайн и офлайн пазаруване. По отделни продуктови категории, за периода януари-август 2020 г. движението е следното: „Шампоани“ – ръст на офлайн търсенето с +4%, а на онлайн с +123%; „Дезодоранти“ – спад на офлайн търсенето с -3% и ръст на онлайн с +51%; „Боя за коса“ – ръст съответно с +8% и +219%; „Грижа за кожата“ – спад от -27% и ръст от +145%; „Средства за стилизиране на коса“ – спад от -14% и ръст +65%; „Тоалетни сапуни“ – ръст от +25% и +148%; „Грижа за лицето“ – спад от -2% и ръст +118%, „Депилация“ – спад от -6% и ръст от +181%; „Грижа за ходилата“ – спад от -3% и ръст от +172%.
Независимо от всичко, украинският потребител на козметични продукти остава консервативен до голяма степен. 64% от анкетираните изказват като възпиращ момент в онлайн пазаруването на подобни продукти невъзможността за физически, визуален оглед на продукта. 54% са скептични относно качеството. 44% се ограничават заради допълнителните разходи по доставка.
Наблюдава се засилване на търсенето на промоции/специални оферти/отстъпки. 80% от анкетираните споделят, че това е ключов момент в обуславянето на покупката им. 27% от анкетираните украинци са склонни да експериментират с нови марки. Това е най-висок показател, в сравнение с болшинството от съседните страни (20% за Беларус; 17% за Чехия; 19% за РФ).
- Българската козметика, възможности и качества. Не може да се каже, че нашата козметика като асортимент и качество са особено добре познати в Украйна. Цялостно, България се свързва с по-скоро общо средно, към ниско качество на произвежданите в страната ни продукти. Българската компания „Розаимпекс“ присъства на пазара в Украйна. Фирмата разполага със свое представителство в страната.
Изводи:
Украинският пазар на козметика разполага с потенциал за навлизане на български продукти от бранша. Трябва да се има предвид, че конкуренцията е значителна. Отчитайки основните данни и тенденции от състоянието на пазара на козметични продукти в Украйна, могат да напраавени следните водещи насоки:
- Усилията на българските производители/износители от сектора е най-перспективно да бъдат насочени към столицата Киев и/или Одеса (включително поради значителната българска общност в Южна Украйна).
- Активната рекламна/маркетинг кампания следва да бъде съпътствана от разнообразни промоционални оферти. Подходящи канали за популяризиране в страната са социалните мрежи и инфлуенсърите.
- Онлайн търговията следва да заема съществена част от планираните канали за продажба в Украйна.
- Участието в утвърденото в бранша изложение „InterCHARM“ в гр. Киев увеличава значително шансовете за навлизане на украинския пазар.
- Отчитайки спецификите на бизнеса в Украйна, с цел ограничаване на риска – БАЕЗ, може да бъде подходящ партньор, особено в началния етап на навлизане на пазара.
Брошура на изложението „InterCHARM“ за 2020 г. (на англ. език)
Анализ на пазара на фармацевтични продукти и козметика в Украйна (на руски език)
Анализ на основните тенденции на пазара (на англ. език)