Днес, 2 декември, 2019 година, в присъствието на близо 200 посланици, търговски аташета, представители на работодателски организации, двустранни камари, публични организации и журналисти бе подписано Споразумение за учредяване на най-новата инициатива, целяща да развие експортния потенциал на България – Експортен хъб България (Export Hub Bulgaria).
На церемония, състояла се в иновационен форум „Джон Атанасов“ в София Тех Парк, общо 12 частни и публични организации положиха основите на инициативата, която ще работи в помощ на българските предприемачи, които искат да продават на чужди пазари.
Основатели на Експортен хъб България са:
– Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия – инициатор
– Конфедерация на работодателите и индустриалците в България
– Клийнтех България
– Българска консултантска организация
– Българска агенция за експортно застраховане
– София Тех Парк – домакин
– Българската стартъп асоциация (BESCO)
– СофтУни
– М3 Комюникейшън Груп
– Асоциацията на бизнес клъстерите
– Висше училище по застраховане и финанси
– Българска стопанска камара
Събитието бе открито от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към Министерство на икономиката г-н Бойко Таков, чиято институция е основен инициатор за създаване на пространството, в което представителите на българския бизнес ще получават правилните насоки относно стъпките, които трябва да предприемат, за да продават успешно на международните пазари.
По време на своята презентация г-н Таков представи основните направления на ЕХБ:
“Оперативно Експортен хъб България ще започне работа през 2020 година, като ще работи в две направления – като информационна платформа, която ще включва ежемесечни обучителни събития, и посредством специална експортна програма, в която пилотно ще се включат 15 български компании от 3 сектора, които в рамките на четири месеца ще бъдат изведени на международен пазар или ще им бъде оказано съдействие да намерят нови контрагенти“.
Той допълни, ще се работи активно чрез българските търговски аташета, които оперират в над 50 страни. Също така, предстои да бъде представена и онлайн платформата на инициативата, която ще бъде изготвена с помощта на СофтУни, като част от събитията на ЕХБ ще бъдат изцяло в онлайн формат.
Подкрепата на фирмите ще бъде напълно безплатна, а вече бяха проведени разговори и с Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ за финансиране, което да доведе до по-голяма устойчивост на инициативата, допълни г-н Таков.
Той бе категоричен, че ЕХБ е пример за публично-частно партньорство и със силата на обединението се дава изключителна добавена стойност, която ще бъде изцяло в полза на българския бизнес. Г-н Таков добави, че ЕХБ се отличава с това, че събира в себе си сили от 12 организации с различна дейност, които партнирайки си създават отлични условия за развитие на българските предприятия.
След презентацията на г-н Таков, събитието продължи с подписване на Споразумението от страна на представителите на 12-те основатели: г-н Тодор Младенов, изпълнителен директор на София Тех Парк, г-н Панайот Филипов и г-н Момчил Ройнев, изпълнителни директори на БАЕЗ, г-н Натанаил Стефанов, председател на УС на Българската стартъп асоциация, г-н Максим Бехар, изпълнителен директор на М3 Комюникейшън Груп, г-жа Геновева Христова, зам.-председател на Асоциацията на бизнес клъстерите, г-н Иван Ненков, изпълнителен директор на СофУни, г-н Радосвет Радев, председател на Българската стопанска камара, г-жа Елица Пешева, програмен директор, КРИБ, доц. д-р Радослав Вазов, административен директор на ВУЗФ, г-н Стоян Ставрев, управител на БКО, и г-жа Марияна Хамънова – Рондини, управител на „Клийнтех България“.
Всички страни в Споразумението се обединиха около мнението, че с общи усилия могат да се постигнат отлични резултати, като всяка една от тях ще предоставя информация относно дейностите, които ще бъдат в полза на българската експортна дейност.
В допълнение, всяка страна с посолство на територията на Република България ще има възможност да направи презентация за условията за бизнес на нейна територия в рамките на ЕХБ, чийто домакин е София Тех Парк.
Медийни партньори на Експортен хъб България са: Телевизия „Блумбърг“ България, Investor.bg, OFFNews.bg, Списание „Икономика“, Novinite Group: Econ.bg, Кmeta.bg и MediaBricks.bg.