Производство и търговия с хранителни добавки във Виетнам
Пазарът на хранителни добавки във Виетнам отбелязва голям ръст през последните 15 години, поради увеличаващата се средна класа в страната, повишаващите се доходи на населението и засилващия се стремеж на виетнамците към водене на здравословен начин на живот. Произведените във Виетнам хранителни добавки се характеризират с по-високо качество и количество от тези, които се предлагат в другите страни в Югоизточна Азия.
Според проучване на Британската търговска камара, през 2023 г. общата пазарна стойност на продаваните на виетнамския пазар хранителни добавки е достигнала 592,9 млрд. щ. д. със средногодишен темп на растеж от 13%, считано от 2003 г. Прогнозите са за среден темп на годишен растеж на пазара на хранителни добавки във Виетнам от 20% през следващите 10 години.
Виетнам е сред страните с най-бързо растящи се средни доходи и най-бързо увеличаващи се средни класи в Югоизточна Азия. Според Световната банка, през 2023 г., брутният вътрешен продукт на глава от населението на Виетнам е бил 4282 щ. д. Средногодишният темп на растеж по този показател във Виетнам през последните 15 години е 6,5%. Прогнозите за 2025 г. са за 7,5% – 8% икономически ръст на страната. Очаква се това да има положителен ефект върху потребителските разходи и да стимулира търсенето на продукти, които могат да покрият хранителния дефицит.
Във Виетнам, чието население наближава 100 милиона души, 9 милиона от които са на възраст над 65 години, търсенето на хранителни добавки за подобряване на здравето се разшири значително през последните години. Местното население става все по-осведомено за рисковете за здравето и за превенцията чрез използването на диетични хранителни продукти за облекчаване на заболявания като високо кръвно налягане, диабет, затлъстяване и сърдечно-съдови заболявания, които са се увеличили напоследък сред виетнамците.
Здравните власти отчитат, че самолечението в страната е често срещан проблем. Процентът на самолечение варира от 40% до 60% в селските райони и до 76% в градските райони. Тази практика е предпочитана поради слабия контрол на лекарствата без рецепта и нарастващите разходи за здравни услуги.
Разходите за заплащане на услугите за медицински прегледи и лечение с лични средства във Виетнам са 43% от общите разходи на населението за здравеопазване. Този процент е доста по-висок в сравнение с много страни по света. Това е свързано с факта, че здравноосигурителните фондове във Виетнам все още не покриват пълния набор от здравни нужди и услуги, а нивото на финансово покритие е ограничено.
Нарастващото търсене на хранителни добавки доведе до увеличаване на вносните продукти и на тяхната употреба, тъй като виетнамците са склонни да се доверяват повече на чуждестранните марки, отколкото на местните. Чуждите марки обикновено се позиционират в премиум сегмента, за да привлекат потребители от среден до висок клас, докато местните марки обикновено се концентрират върху масовия пазар.
Освен това, чуждестранните компании са по-активни в небилковите хранителни добавки, докато местните фирми акцентират върху билковите/традиционните лечебни продукти. Вносните хранителни добавки имат 40% дял от виетнамския пазар и се отчита тенденция на повишение.
Според Британската търговска камара във Виетнам, през 2023 г, билковите хранителни добавки са заемали повече от 70% от пазара. Прогнозира се, че билковите добавки ще продължат да доминират на виетнамския пазар на хранителни добавки.
Голямото разпространение на билкови добавки в сектора за красота и лична хигиена, също стимулира пазара на здравословни хранителни добавки във Виетнам. Това е така, защото хората приемат, че билковите или традиционните продукти имат по-малко или никакви странични ефекти от стандартните продукти, направени от естествени съставки.
Женшенът е най-популярната билкова хранителна добавка във Виетнам и се очаква да нарасне търсенето му, тъй като засилва имунната система, което стана основен проблем след пандемията от COVID-19.
Водещите производители на хранителни добавки във Виетнам са следните компании:
1. Dược Hậu Giang (DHG Pharma)Website: https://www.dhgpharma.com.vn
2. Traphaco Website: https://www.traphaco.com.vn 3. Vinamilk Website: https://www.vinamilk.com.vn 4. Nutifood Website: https://www.nutifood.com.vn 5. TH Group Website: https://www.thgroup.vn 6. Eco Pharma Website: https://ecopharma.vn 7. Pharbaco Website: http://www.pharbaco.com.vn 8. Mekophar Website: https://www.mekophar.com |
9. DomescoWebsite: https://www.domesco.com.vn
10. Hanoi Pharmaceutical Joint Stock Company (Hapharco) Website: http://www.hapharco.com.vn 11. Sao Ta Food Joint Stock Company (Fimex VN) Website: https://fimexvn.com 12. Vinh Hoan Corporation Website: https://vinhhoan.com.vn 13. Nam Duoc Group Website: https://namduoc.com.vn 14. Que Huong Pharma Website: http://quehuongpharma.com 15. Dong Nam Pharmaceutical (Donapharm) Website: http://www.donapharm.com.vn |
Петте компании за хранителни добавки във Виетнам, които са с най-голям обем на производство, са местни. По-голямата част от фирмите в списъка от таблицата притежават по-малко от 5% от пазара, което показва, че секторът на хранителните добавки във Виетнам е силно конкурентен. Броят на предприятията, произвеждащи тези продукти, се е увеличил през 2023 г. до 3108, а предлаганите от тях добавки са достигнали 11 127 вида.
Повече от 70% от хранителните добавки, предлагани на виетнамския пазар, са местно произведени стоки. Останалите 30% се внасят от САЩ, Германия, Канада, Южна Корея, Япония и др.
Въпреки че местните продукти все още доминират със 70% пазарен дял, няколко големи чуждестранни марки като Cheing Kwan Jang, Pharmaton и IMC са инвестирали значително, за да разширят пазара. С предимства в технологията, качеството на продукта, контрола и строгия производствен процес, това са силни конкуренти, които вероятно в близко бъдеще ще доминират пазара.
Съгласно Наредба №15/2018/ND-CP на виетнамското правителство всички предприятия за производство на храни трябва да отговарят на добрите производствени практики (GMP). GMP е система, която гарантира, че продуктите се произвеждат според стандартите за качество.
Освен голямото търсене сред по-възрастните, делът на хората, които консумират хранителни добавки, се е увеличил до 58,5% за населението на възраст над 18 години, благодарение на излагането на ползите от тези продукти чрез интернет и медиите, които са фокусирани върху здравето.
В допълнение, Виетнамската асоциация на функционалните храни (VAFF), която е социална професионална организация на виетнамски фирми, институции и предприемачи, не само е подписала споразумения за сътрудничество с местни институции като Агенцията за безопасност на храните в Министерството на здравеопазването и Агенцията за управление на конкуренцията в Министерството на промишлеността и търговията, но също така е член на Алианса на асоциациите за здравни добавки на АСЕАН (AAHSA) и Международния алианс на асоциациите за диетични/хранителни добавки (IADSA).
Такива споразумения ще позволят на Виетнам да има достъп до обширна регионална и международна експертиза, привличайки инвеститори, които могат да разположат своите регионални или глобални производствени, изследователски и развойни съоръжения в страната.
За да бъде в съответствие с новите тенденции и да контролира качеството на продуктите на виетнамския пазар, VAFF поддържа връзка със САЩ, Китай, Япония и Европейския съюз, чрез обмен на информация и получаване на нови данни за хранителните добавки, особено относно правни документи, стандарти и нови продукти.
Въпреки че индустрията за хранителни добавки се развива бързо, контролът върху незаконните продукти е предизвикателство за властите. Местните и международните компании трябва да се конкурират с нестандартни и незаконни продукти, които могат да бъдат по-привлекателни поради по-ниските си цени.
Освен това, има много подвеждащи твърдения в рекламите на онлайн платформи като Zalo, Facebook, Youtube, TikTok и др. Поради увеличеното търсене, често потребителите не си правят труда да проверят твърденията или не са наясно с произхода на продуктите. Правителствените разпоредби, също не са в състояние да се справят с фалшивите рекламни кампании.
Чуждестранните производители на хранителни добавки могат да навлязат на виетнамския пазар чрез местен дистрибутор или чрез създаване на търговско дружество.
При навлизане чрез местен дистрибутор, изборът на правилния партньор може да промени или да наруши инвестиционната стратегия на компанията и този факт е източник на безпокойство за повечето чуждестранни фирми. Следователно, първото и най-важно условие, което трябва да се вземе предвид, е местният партньор да получи лиценз за търгуване с продукти на инвеститора.
Ако чуждестранният инвеститор е създал търговска компания във Виетнам, той трябва да е наясно с рисковете и с определени изисквания. За стартиране на производство и търговия на хранителни добавки във Виетнам е необходимо да се подадат в компетентните местни институции следните документи:
- заявление за удостоверение за регистрация на инвестиция;
- заявление за удостоверение за регистрация на фирма;
- заявление за лиценз за продажба на функционални храни.
За да придобият право да разпространяват хранителни добавки във Виетнам, фирмите трябва да изпълнят процедури за деклариране на продуктите и трябва да гарантират, че техните продукти отговарят на етикетирането и изискванията за здраве и безопасност. Освен това, трябва да се получи Сертификат за спазване на стандартите за хигиена и безопасност на храните, а всички стандарти относно опазване на здравето на хората, безопасността и хигиената трябва да се поддържат, докато бизнесът работи.
На основата на направения анализ, може да се обобщи, че пазарът на хранителни добавки във Виетнам е с голям потенциал и е перспективен не само за производителите, но и за потребителите. Населението на страната се увеличава и голяма част от него проявяват все повече загриженост за здравето си, особено хората над 50 години. Тези обстоятелства откриват значителни възможности за производството и търговията на хранителни добавки и прогнозите са, че този сектор ще продължи да расте.
Информацията е изготвена от г-н Олег Маринов, ръководител на Службата по търговско-икономическите въпроси в град Хошимин
Тел.: +84 906 94 11 62 (Viber, WhatsApp)
E-mail: o.marinov@mi.government.bg