Какво трябва да знаете, за да участвате на изложение в Чехия
Участието на изложение в Чешката република е една от важната крачка за стъпването на българска фирма на чешкия пазар. По този начин бъдещите ви клиенти ще могат да видят и да тестват вашите продукти, както и да обсъдят с вас условията за продажба. Чрез участието си на дадено изложение ще имате възможност да намерите по-лесно дистрибутори и партньори, а на някои изложения, ще можете да продавате директно на панаира, като това ще ви помогне да разберете как се приема вашият продукт от чешките клиенти.
Ако успеете да навлезете на чешкия пазар, твърде вероятно е да получите достъп и до словашкия пазар. Двете икономики са все още тясно свързани и много чешки фирми търгуват и на словашкия пазар.
Важно е да знаете, че участието във всяко едно изложение е сериозен разход, включващ такса за участие, наемане на щанд, разходи за материали, логистични разходи за представяне на прототипи или продукти, логистични разходи свързани с пътуването и престоя на екипа ви в Чешката република, наемане на преводач и др. За да превърнете разхода си в печеливша инвестиция, в следващите редове ще откриете синтезирана информация, специфична за участие на изложения или търговски събития в Чешката република.
ИЗЛОЖЕНИЯ В ЧЕШКАТА РЕПУБЛИКА
Най-големите изложения в Чешката република се организират в Международния панаир в гр. Бърно и в Експо центъра в Летняни в гр. Прага.
Основните сектори, в които се организират изложения са:
- Мода – STYL-KABO в гр. Бърно
- Машиностроене: MSV, гр Бърно
- Електротехника и електроника_ Amper, гр Бърно със специална секция за стартъпи
- Строителство: FOR HOME, FOR ARCH в гр. Прага
- Козметика: FOR BEAUTY, гр. Прага
- Храни и хранителна промишленост: SALIMA, гр.Бърно
- СМАРТ технологии за градска среда- URBIS и SMART CITY гр. Бърно
- Вино: SALIMA гр. Бърно и Wine Prague, гр. Прага
- Земеделие, горско стопанство – Techagro, гр. Бърно
- Велосипеди – FOR BIKE, гр. Прага
КАК ДА СЕ ПОДГОТВИМ?
Логистика на материалите и мострите
Планирайте добре логистиката на материалите си, ако искате да представите не само рекламни брошури, но и мостри на продуктите си. Тъй като Чехия е страна от ЕС, няма да е необходимо да издавате АТА карнети или да извършвате други логистични операции, но трябва добре да планирате доставките си, така че мострите и материалите ви да стигнат навреме. За да сте сигурни, че ще осигурте добра логистика, можете да се обърнете към СТИВ Прага, който да Ви помогне с информация за логистични фирми, които да доставят продуктите и материалите ви на изложението и след това да ги транспортират обратно в България или на друго указано от вас място.
Проверка на мястото на щанда
Проверете дали избрания от Вас панаир отговаря на профила на вашия бизнес. Уверете се, че щандът ви ще бъде разположен на достатъчно видно място, за да бъдете достъпни за посетителите.
Подготовка на рекламните материали, брошури, ценови листи
Препоръчваме ви да подготвите материалите си на чешки език. Изложенията, свързани с мода, козметика и хранителни продукти, най-често се посещават от крайните клиенти – голяма част, от които не говорят чужди езици. Помислете за наемането на човек говорещ чешки, който да присъства на щанда ви. Можете да ползвате, както услугите на професионален преводач (около 320 евро на ден), така и да се обърнете за помощ към български студенти, учещи в някои от 17-те университета, които са в гр. Бърно (като това е по-евтиният вариант). Съветваме ви да подготвите ценовите листи на чешки език, но цените да бъдат обявени в евро. Ако имате възможност за директна продажба на панаира, можете да подготвите специална оферта за крайните клиенти, която задължително трябва да е в крони. Можете да подготвите няколко оферти – с цени за крайни клиенти в чешки крони и цени за дистрибутори и партньори в евро.
Друг важен елемент в подготовката за изложение е да знаете културните навици на местните. Ако представяте хранителни продукти, козметика или вино, трябва да подготвите отделни количества за дегустация и тестери.
Съветваме ви, ако предлагате вино, винаги да таксувате предложеното количество. Ако ще презентирате сирене, кашкавал или месни продукти – препоръчително е парченцата за дегустация да бъдат в малки размери. Така ще можете да тествате местния пазар като цени и вкусове, както и да реализирате продажби, което ще компенсира част от разходите ви.
Ако целта ви е да намерите дистрибутори или партньори, подгответе табела „HLEDÁME DISTRIBUTORY“ (в превод – търсим дистрибутори) или „HLEDÁME PARTNERY“(ТЪРСИМ ПАРТНЬОРИ). По този начин ще достигнете до хора, търсещи възможности да разширят бизнеса си.
На този линк може да намерите полезни съвети как да подготвите пътуването и престоя си.
При интерес можете да разгледате и индикативната програма на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия тук.
Ако имате интерес или въпроси, свърани с участието или посещението на изложение в Чешката република, не се протеснявайте да се свържете със СТИВ Чешка република:
Георги Стоилов: тел: +420 601 025 755, мейл: g.stoilov@mi.government.bg или obchodniradabg@gmail.com